İNSAN NASIL APTALLAŞIR?..


Tövbe tövbe... Şu Allah’ın işine bakın!.. Bazen Mihrac Ural’ı savunmak zorunda kalıyorum. Şaka yapmıyorum, gerçekten söylüyorum. Son aylarda gittikçe daha sık bir şekilde “bu adam da aptalın birisiymiş, bu kadar aptal olduğunu bilmiyorduk” gibisinden belirlemeler duyuyorum. Bazı arkadaşlar Mihrac Ural’ı daha akıllı zannederlermiş ama tutumunu ve yazdıklarını gördükçe fikirlerini değiştirmişler. 

Ben de buna karşılık diyorum ki, Mihrac Ural eskiden bu kadar aptal değildi, zaman içinde aptallaştı. Gerekçem şöyle: İnsan kafası akü gibidir. Sürekli şarj yapmazsanız kendiliğinden boşalır. İnsan kendi kendine gelişemez. İlişkiler içinde gelişir. Gelişmiş insanlarla birlikte bulunursanız, gelişirsiniz. Aksi durumda tersi olur. Şimdi bu temelde kendinizi Mihrac Ural’ın yerine koyun... 

30 yıldır Suriye gibi Türkiye’den yaklaşık yirmi yıl geride olan bir ülkede yaşıyorsunuz. 1988’den beri örgüt fiili olarak kalmamış. Yaklaşık 20 yıldır yalnızsınız. Çevrenizde, Beşir kanmaz gibi, zekâ ve gelişmişlik düzeyi düşük insanlar var. İlişki içinde olduğunuz değişik tiplerin de zekâsı ve kapasitesi düşüktür. Bulunduğunuz ülkede politik bir insan değilsiniz. Arapça anadiliniz ama politika yapabilecek kadar Arapça bile öğrenmemişsiniz. Okumak gibi bir derdiniz yok. Güncel bazı yayınları okursunuz, internette dolaşırsınız. Sonuçta, her konuda yüzeysel bilgiye sahipsiniz. Bu koşullarda insan aptallaşmaz da ne olur!.. 

Ben de Suriye gibi bir ülkede 30 yıl yaşasaydım, benim de her gün gördüğüm tipler zekâsı ve çapı düşük olan insanlar olsaydı, sonuçta ben de aptallaşırdım. Üzüm üzüme baka baka kararır diye boşuna söylememişler. İlişkileriniz kıt zekâlı insanlardan oluşuyorsa, zamanla siz de kaçınılmaz olarak onlara benzersiniz. Mihrac Ural aptal değildir, aptallaşmıştır. Otuz yıl önce bu kadar beceriksiz, bu kadar ebleh değildi. Dahası var... 

Zekâ, çalışma ve bilgiyle bağlantılıdır. Zekânın değişik tanımları vardır. Zekâ, bilgiden bilgi üretebilmek olarak da tanımlanabilir. Doğru dürüst bilginiz yoksa, zekânız da gelişemez demektir. Hele zamanınızı “kimi nasıl kazıklarım, nasıl yalan söylerim” konularıyla harcıyorsanız, sizden hiçbir şey olmaz. Mihrac Ural bu durumdadır. Zekidir ama bilgi olmayınca zekâsı köylü kurnazlığından öteye gidememektedir. 

Bazı arkadaşlar, “Bunun çapsız birisi olduğunu biliyorduk ama bu kadarını da düşünmemiştik!..” diyorlar. Artan çapsızlığı artan aptallaşmayla birlikte düşünün. Mihrac Ural’ın 30 yıldır yaşadığı ortamda insan ancak aptallaşır. 

20 Eylül 2010